Undang - Undang

Pemilik Volkswagen Di Malaysia Menang Tuntutan Kereta Baharu Yang Rosak

Mahkamah mendapati bahawa kereta baharu pelanggan itu mempunyai “kecacatan yang nyata dan asas”.

Sebuah syarikat diberi ganti rugi sebanyak RM90,000 dalam tuntutannya terhadap sebuah pengedar kenderaan kerana tidak dapat menggunakan kereta baharu dibeli daripada pengedar berkenaan. Kes tersebut melibatkan pemilik kenderaan tersebut, sebuah syarikat bernama Poratha Corporation Sdn Bhd dan defendan, FA Wagen. Kes tersebut dilaporkan oleh FMT pagi tadi.

Fakta kes adalah seperti berikut:

15 Mac 2013: pengurus Poratha Corporation membeli sebuah Volkswagen Polo Sedan 1.6 MPI. Kereta itu dibeli bertujuan untuk isteri pengurus untuk mengangkut anak-anak mereka pergi dan balik sekolah. Kenderaan tersebut menelan belanja plaintif sekitar RM105,000, mungkin termasuk pembayaran faedah semasa sewa beli.

VW Polo Sedan dipasangan tempatan di Pekan

April 2013: Poratha Corporation menerima penghantaran Volkswagen Polo Sedan 1.6 MPI. Mereka mencatat banyak masalah, termasuk kecacatan dan kerosakan mekanikal.

27 September 2013: kereta dihantar ke pusat servis FA Wagen untuk memperbaiki kerosakan tersebut.

15 Oktober 2013: plaintif terpaksa menyewa kereta lain untuk digunakan isterinya buat sementara waktu. Kos sewaan adalah RM200 setiap hari.

13 Mac 2016: Plaintif berhenti menyewa harian.

17 Mac 2016: Plaintif mendapatkan balik Volkswagen Polo Sedan beliau dari pusat servis.

Menurut pengiraan kami, kenderaan itu berada di pusat khidmat FA Wagen selama lebih dari 900 hari! Selain itu, sekiranya plaintif menyewa kereta setiap hari bekerja, tidak termasuk cuti umum, dari 15 Oktober 2013 hingga 13 Mac 2016, jumlah ini akan berjumlah RM120,400 yang dibelanjakan untuk penyewaan. Namun, kami cukup yakin RM88,300 yang dituntut mencerminkan dengan lebih tepat angka anggaran yang dituntut. Kami tidak ada butiran sepenuhnya.

Model facelift ditukar nama kepada ‘Vento’

Yang benar-benar menarik adalah apa yang dikatakan oleh Hakim Mahkamah Sesyen Mabel Sheela Muttiah dalam penghakimannya. Dia memetik Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang menyebut bahawa terdapat jaminan tersirat bahawa barang yang dibekalkan kepada pengguna mestilah memiliki kualiti yang boleh diterima.

Menurut Seksyen 32:

Terdapat jaminan tersirat tentang kualiti yang boleh diterima yang bersabit untuk kes ini yang jelas dari bukti dokumentari mengenai pelbagai kerosakan kereta ini. Bukan sahaja ada masalah dengan mounting enjin dan kotak gearnya, tetapi baterai dan tayar terpaksa diganti dalam jangka waktu yang singkat walaupun kendaraan itu baharu dibeli.

Bahkan ada masalah keselamatan yang berkaitan dengan cakera brek Volkswagen Polo Sedan ini, penyaman udara dan juga mekanisme pelarasan tempat duduk pemandu.

dieselgate

Muttiah turut menyarankan agar kerajaan melihat kepada “Lemon Law” yang memberi remedy kepada pembeli kereta dan barangan pengguna lain untuk mendapatkan pampasan bagi produk yang berulang kali tidak menepati standard kualiti dan prestasi.

FA Wagen memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi.

Previous post

Jenama Kereta Turki TOGG Akan Lancar SUV Elektrik Pada 2022

Next post

Shell Malaysia Sedang Melalui Peralihan Tenaga Yang Menyeluruh

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *