BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Proton Tidak Mendapat Manfaat Dari Kejayaan Elektrifikasi Geely

Tidak perlu ……… kerana keuntungan yang melambung tinggi dengan SUV Proton rebadge berkuasa petrol mereka.

Zhejiang Geely Holding Group baru-baru ini mengumumkan bahawa hampir satu daripada sepuluh kenderaan yang dijual oleh jenamanya pada tahun 2020 adalah ‘tenaga elektrik tulen atau hibrid’. Penyumbang elektrifikasi yang mengagumkan ini adalah kereta yang dijual oleh Geely, Volvo, Polestar, Lynk & Co, LEVC dan bahkan Farizon, tetapi sedihnya bukan keuntungan penjualan yang diperoleh dari Proton Cars di Malaysia.

Walaupun mungkin dapat difahami bahawa model yang dibangunkan di peringkat tempatan yang sudah tua mungkin tidak sesuai untuk ditukar elektrik kerana mereka sendiri harus dikemas kini bila-bila saja lagi, hujah ini tidak boleh diguna pakai untuk dua model terbaharu yang dilancarkan oleh Proton setelah pengambilalihan Geely.

Proton-Geely-Elektrik-Platform-2.0

Ini kerana kedua-dua X70 dan X50 mempunyai varian elektrik (hibrid ringan untuk X70 (Bo Yue) dan 48 V PHEV untuk X50 (Bin Yue) di pasaran lain di mana ia dijual sebagai produk Geely. Jadi adakah yang menahan Proton dari menawarkan pilihan powertrain ini secara tempatan?

6.-BHPetrol_Euro5-Diesel_Web-Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA-14

Memang, mungkin ada argumen tentang kos elektrik, walaupun perlu diingat bahawa kedua-dua Proton yang sangat popular ini bukanlah kereta termurah.

Selain itu, ada beberapa yang mengemukakan pendapat yang wajar mengenai kerumitan sistem hibrid, tetapi enjin turbocharged baharu dan transmisi dual-clutch yang terdapat di bawah hood kedua X50 dan X70 nampaknya tidak mengganggu ribuan pembeli yang beratur di sekeliling bangunan untuk mendapatkannya. (Ya, X70 tempatan sekarang mempunyai senarai menunggu 3 bulan dan X50 yang lebih baharu datang dengan waiting list 8-9 bulan)

Proton-Geely-Elektrik-Geely-Preface-Sedan-3.0

Secara ringkas, Proton dengan kepemilikan Geely memiliki teknologi dan kemungkinan besar akan memiliki permintaan untuk membenarkan penggunaan elektriknya di Malaysia jika mereka “didorong” untuk melakukannya oleh MAAri dan Miti.

Jadi, mengapa belum ada X50 PHEV di jalan raya Malaysia hari ini?

Proton-Geely-Elektrik-Geely-ICON-Front-Left-4.0

Mengapa MAAri tidak mendorong Proton untuk melancarkan model hibrid dan elektriknya ketika mereka sebelum ini mengaku memperjuangkan kuasa elektrik?

Apa sudah jadi dengan semua MOU yang ditandatangani yang diperhebuhkan MAAri kepada media setahun yang lalu?

Sementara itu, pada tahun 2021, Geely akan memasarkan pelbagai model bernilai tinggi baharu. Jenama Geely Auto akan memperkenalkan SUV dan sedan berasaskan CMA baharu serta beberapa model kemas kini.

Bagi Lynk & Co, sebagai tambahan kepada versi pengeluaran Lynk & Co ZERO elektrik tulen, model Lynk & Co pertama yang dikembangkan di Scalable Product Architecture (SPA) juga akan dilancarkan.

Pada tahun-tahun mendatang, Geely Auto akan dengan sepenuhnya memasuki era Inovatif Geely 4.0 dan mengembangkan model baharu berdasarkan BMA, CMA, SPA, dan seni bina modular SEA yang baharu bertaraf dunia.

Melalui penggunaan seni bina modular baru ini, Geely akan dapat menawarkan kepada pengguna rangkaian produk yang komprehensif yang merangkumi pelbagai segmen dari kompak hingga ukuran penuh dan powertrain dari elektrik tulen hingga hibrid hingga tenaga petrol tradisional.

Kajian dan Teks Joshua Chin

Previous post

Bermaz Akan Mengambilalih Penjualan KIA Di Malaysia Pada April 2021

Next post

Harga Sebulan Perodua Ativa AV Kurang Dari RM800 Sebulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *