Berita Auto

Permintaan Bahan Mentah Bateri Kenderaan Elektrik Melonjak

Adakah harga jualan model baharu kenderaan elektrik akan turut melonjak juga?

Ia tidak dapat dielakkan dan dalam tempoh 6 hingga 12 bulan akan datang, harga jualan baharu kenderaan elektrik (EV) akan meningkat di Malaysia kerana pengeluar kereta EV tidak akan dapat menyerap kenaikan harga penghantaran, logistik dan juga kilang.

Sementara itu, jangkaan EV dan hibrid plug-in menyumbang kira-kira 16 hingga 18 peratus daripada jualan kereta penumpang di seluruh dunia menjelang 2025 dan 29 hingga 30 peratus menjelang 2030. Ini adalah angka yang sangat konservatif, memandangkan dorongan besar yang datang dari harga rendah China membuat EV yang perlahan-lahan memasuki pasaran di Eropah dan Amerika Utara.

Audi Electric Vehicle

Penganalisis di Eropah dan Amerika Utara telah membandingkan penyelidikan mereka dengan ramalan pasaran lain dan halangan terbesar adalah permintaan untuk bahan mentah dan perlombongan logam tanah jarang yang mesti dipenuhi untuk ramalan jualan ini menjadi kenyataan.

Peningkatan jualan EV telah mewujudkan permintaan yang melonjak untuk logam utama yang diperlukan untuk membuat bateri, seperti nikel, kobalt dan litium.

NIKEL

Kekurangan nikel telah menyebabkan penarikan stok di gudang yang diluluskan London Metal Exchange, yang pada 88,182 tan metrik telah turun 65% sejak April tahun lalu.

Lebih penting ialah stok briket berkantong, mudah dihancurkan menjadi zarah kecil dan dilarutkan dalam asid sulfurik untuk membuat nikel sulfat untuk bateri, pada 65,676 tan turun 67% sejak April lalu.

Penganalisis berkata kebanyakan briket ini telah dihantar ke China, yang mengawal rantaian bekalan kenderaan elektrik.

Penganalisis Wood Mackenzie Andrew Mitchell menganggarkan jumlah permintaan 2.8 juta tan nikel pada tahun lepas, yang mana 69% digunakan untuk membuat keluli tahan karat dan 11% untuk membuat bateri, masing-masing daripada 71% dan 7% pada 2020.

Mitchell menjangka permintaan bahagian bateri nikel meningkat kepada 13% tahun ini. “Kami melihat harga purata yang lebih tinggi tahun ini.”

Nikel mencecah USD24,435 satu tan minggu lepas, tertinggi sejak Ogos 2011. Ia dijangka kembali turun lewat tahun ini apabila bekalan meningkat.

Jim Lennon dari Macquarie menjangkakan bekalan nikel meningkat 14.5% tahun ini kepada tiga juta tan dan lebihan 43,000 tan daripada defisit 159,000 tan pada 2021.

COBALT

Lockdown disebabkan koronavirus di selatan Afrika menimbulkan kesempitan yang melambatkan penghantaran ke China dari Republik Demokratik Congo, yang menyumbang lebih daripada 70% bekalan global.

“Import kobalt hidroksida China hanya meningkat 2.5% kepada 82,100 tan tahun lepas daripada 2020, bermakna stok domestik telah berkurangan dengan ketara,” kata penganalisis Benchmark Mineral Intelligence (BMI) Caspar Rawles.

BMI menjangkakan jumlah permintaan kobalt pada 177,500 tan tahun ini, di mana 104,000 tan akan digunakan oleh sektor bateri.

Harga kobalt pada sekitar USD70,000 satu tan berada pada paras tertinggi sejak Julai 2018. Peniaga menjangkakan keuntungan selanjutnya apabila pengguna China restock semula.

Defisit telah mendorong harga litium karbonat ke paras tertinggi melebihi USD50,000 satu tan di China, menurut BMI.

Litium karbonat digunakan untuk bateri litium besi fosfat (LFP). Penjualan kenderaan elektrik yang menggunakan bateri ini telah meningkat mendadak di China.

Kekurangan pelaburan dalam kapasiti akibat harga menurun dalam tempoh tiga tahun hingga 2021 bermakna berkemungkinan defisit untuk beberapa tahun.

“Bekalan sedang bergelut untuk membekalkan permintaan, memandangkan masa pendahuluan yang lama untuk membawa pengeluaran pertama daripada sumber litium ke pasaran,” kata penganalisis BMI George Miller.

Bateri kenderaan elektrik boleh menggunakan litium karbonat atau litium hidroksida. Industri ini biasanya menyebut tentang setara litium karbonat (LCE) yang mengandungi kedua-duanya.

BMI menganggarkan permintaan untuk litium karbonat bersamaan 610,000 tan metrik tahun ini, meningkat daripada 490,000 tan metrik tahun lepas, dan defisit 26,000 tan metrik daripada kekurangan 12,000 tan metrik.

Previous post

PEKEMA Diarah Berhenti Mengimport Lamborghini Menggunakan AP

Next post

Kia EV6 GT Semua-Elektrik Mempunyai 576 Kuasa Kuda Elektrik Tersedia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *